Repară învățământul profesional dual greșeala strategică din ultimii 30 de ani?
Nu numai în România, ci în întreaga lume se simte lipsa forței de muncă calificate. 75% dintre angajatorii europeni nu își pot dezvolta eficient afacerile din această cauză. Așa că statele europene cu economii dezvoltate și-au intensificat investițiile în ultimii ~20 de ani în învățământul profesional și tehnic, în special în sistem dual. Creșterea competențelor profesionale în rândul tinerilor și asigurarea unei tranziții rapide de pe băncile școlii în câmpul muncii înseamnă nu doar un șomaj în scădere, ci și o contribuție reală la dezvoltarea economiei, astfel că investitorii contribuie în mod direct la formarea profesională a muncitorilor.
În România s-a procedat taman pe dos în ultimii 30 de ani: s-au desființat școlile profesionale. Așa că azi plătim scump prețul acestei erori educaționale strategice. Din cei 2.370.000 de elevi înscriși în forme de învățământ preuniversitare în anul școlar 2023-2024, doar 174.000 se aflau într-o formă de învățământ profesional sau postliceal, conform Institutului Național de Statistică (INS). Iar din cei aproape 180.000 de elevi de clasa a VIII-a, doar 9.000 au optat pentru sistemul dual. Mai mult, elevii care nu s-au regăsit în formele de învățământ post-gimnaziale au ales să renunțe de tot la educație, astfel încât 1 din 4 copii care azi intră în clasa I nu termină liceul. De aceea România este pe locul 1 în Europa la abandonul școlar (16.6%).