UK Bookmakers

Doi asteroizi din Sistemul Solar au primit nume românești: ”Marius-Ioan” și ”Prunariu”

Scris de DN. Posted in Romania

Doi asteroizi au primit numele Președintelui Agenției Spațiale Române (ROSA), dr. fizician Marius-Ioan Piso, și a primului și singurului cosmonaut român, Dumitru-Dorin Prunariu. Noile nume de asteroizi – ”(10466) Marius-Ioan” și ”(10707) Prunariu” – au fost anunțate în circulara publicată de către Uniunea Astronomică Internațională în aprilie 2017. Propunerea numelor a venit din partea Institutului Astronomic al Academiei Romane.
”Marius-Ioan” este un asteroid descoperit în 1981, pe 1 martie. Are un diametru de 2,6 kilometri și o perioadă de revoluție de 1301 zile. Asteroidul poate ajunge la o distanță minimă de Pamant de 169,5 milioane de kilometri.

Numele actual a fost ales pentru a onora activitatea profesională a dr. fizician Marius-Ioan Piso. De numele său se leaga înființarea Agenției Spațiale Române (ROSA) în 1991, fondarea Institutului de Știinte Spațiale, dar si aderarea României la Agenția Spațială Europeană, în ianuarie 2011.

Marius-Ioan Piso a participat la procesul de elaborare a primului Regulament Spațial European.

În prezent, Marius-Ioan Piso este Președintele și Directorul Executiv al Agenției Spațiale Române (ROSA), reprezentantul României în Comitetul Științific NATO (din 2004) și membru al bordului Grupului Consultativ pe Tehnologii Spațiale din cadrul Organizației pentru Cercetare și Tehnologie din NATO (din 2005).

Asteroizii au fost descoperiți în 1981 și au fost botezați în 2017

Asteroidul ”Prunariu” a fost descoperit tot în 1981, pe 24 octombrie. Cu un diametru de 6.0 kilometri, acest asteroid face o rotație în jurul Soarelui în 1385 de zile. Asteroidul poate ajunge la o distanță minimă de Pământ de 105 milioane de kilometri. Numele asteroidului este acum legat de primul și singurul cosmonaut român care, la vârsta de 28 de ani, a zburat la bordul navei Soyuz 40 până la complexul orbital Salyut 6 într-o misiune cosmică ce a durat aproximativ 8 zile.

Dumitru-Dorin Prunariu este Președinte Onorific al Agenției Spațiale Române și vicepresedinte al Comitetului de Relații Internaționale al Agenției Spațiale Europene (ESA).

Dumitru-Dorin Prunariu, prin Comitetul ONU pentru utilizarea Pasnica a Spatiului Extra-atmosferic (UN COPUOS) si cu sustinerea Asociatiei Exploratorilor Spatiali (ASE), a fost implicat activ in adoptarea Declaratiei ONU ce proclama 30 iunie ca fiind Ziua Internationala a Asteroidului – o initiativa menita sa atraga atentia asupra asteroizilor si a modalitatilor in care Pamantul poate fi protejat de un posibil impact periculos.

Adaugă comentariu