Sălile de fitness – vaca de muls a Agenției Naționale Anti-Doping din România

Scris de Av. Simona Bădăluță. Posted in Justitie


*ANAD vrea să se convertească în poliția sălilor de fitness și să folosească banii din amenzi pentru îmbuibarea propriilor funcționari

* Un proiect de lege controversat a trecut pe ascuns prin Parlament, chiar în ziua moțiunii de cenzură! * Legea va permite Agenției Naționale Antidoping să testeze și să amendeze orice simplu cetățean dintr-o sală de sport, chiar dacă nu este sportiv profesionist! * Se intenționează ca ANAD să poată cotrobăi nestingherit în toate încăperile unei săli de sport, arogându-și practic un drept pe care nici organele de poliție nu îl au decât cu aprobarea unui judecător! * Interesele ANAD sunt doar pecuniare, vrând să stoarcă bani de la sălile de fitness prin taxe și cursuri obligatorii, sumele obținute astfel devenind venituri proprii ale instituției. * Cazul este fără precedent în Uniunea Europeană, fiind o încercare de a abuza financiar sălile de sport prin intermediul unei agenții guvernamentale!

 

 

            Spre sfârșitul sesiunii parlamentare, a fost aprobat un proiect de lege care va provoca extrem de multe daune sectorului de fitness și sălilor de sport. Proiectul a fost adoptat fără dezbatere, pe repede înainte, la pachet cu alte legi votate în grabă. Proiectul de modificare a Legii 104/ 2008 a fost depus de parlamentarii din fosta legislatură și prevede ca Agenția Națională Anti-doping să reglementeze practic activitatea economică a unor instituții private, sub pretextul nobilei lupte contra dopajului în sport. Doar că legea în forma aceasta nu se referă la sportivii profesioniști sau la competițiile oficiale, ci tocmai la sălile de fitness comerciale! Mai mult, oriunde în Uniunea Europeană, agențiile anti-doping se ocupă exclusiv de sportul de performanță.

            ANAD este o agenție care  guvernamentală ce are 54 de posturi. Conform listei funcțiilor afișată pe site-ul instituției (http://anad.gov.ro/web/transparenta-veniturilor-salariale/), cu excepția îngrijitorilor, anagajații ANAD au salarii ce variază între 6.700 și 16.600 lei, incluzând invariabil clasicul spor pentru condiții vătămătoare și indemnizație lunară pentru hrană.

            Se pare că aceste salarii nu sunt mulțumitoare pentru angajații ANAD, astfel că aceștia vor să aibă dreptul de a amenda sălile private de fitness și practicanții de sport recreativ, veniturile din taxe și amenzi urmând a fi venituri proprii ale Agenției, astfel că instituția își va putea răsfăța angajații epuizați de activitatea de control cu bonificații suplimentare, pe măsura rezultatelor bugetare obținute. Firește, se ridică întrebarea legitimă: Dacă funcționarii ANAD vor profita în mod direct de banii din amenzi, mai poate fi vorba despre obiectivitate în controale?

            Dar controalele nu sunt singura sursă de abundență financiară a ANAD! Instituția vrea să bage mâna în buzunarul patronilor sălilor de fitness obligându-i să parcurgă o serie de cursuri sterile despre substanțele dopante contra unor taxe generoase. Justificarea ANAD este că trebuie să se alinieze cerințelor Agenției Mondiale Antidoping (WADA). Însă, surpriză!!! La o simplă verificare pe site-ul WADA (https://www.wada-ama.org/en/what-we-do/education-and-training ) aflăm că agenția mondială oferă cursuri anti-doping gratuit  și că ele se adresează doar sportului de performanță! Mai mult, nivelul educativ al cursurilor de pe platforma ADEL a Agenției Mondiale este net superior celui practicat de ANAD.

Legea are nenumărate probleme, semnalate în mod repetat de Guvern și Consiliul Legislativ[1], însă ignorate de parlamentari, care au votat în orb, prea preocupați de lupta pentru putere ce abia se terminase (votul Camerei Deputaților a fost dat în aceeași zi în care a fost supusă votului și moțiunea de cenzură).

Astfel, într-un exces de zel justificat doar de setea de putere și mercantilismul  a conducerii ANAD, legea încalcă atribuțiile organelor judiciare instituind dreptul funcționarilor Agenției de a controla toate ungherele sălilor de fitness, de la toaletă și debara de mături până la biroul directorului [2], și le acordă dreptul de a autoriza/cenzura comerțul cu suplimente în sălile comerciale de fitness (deși acestea se vând la liber și în magazine specializate, hypermarketuri sau pe internet, după autorizarea de către Ministerul Sănătății) [3]și pot amenda orice persoană care folosește medicamente ce pot fi cumpărate la liber din farmacii, dacă aceste medicamente conțin substanțe considerate ”dopante” [4] (enumerăm mai jos câteva medicamente, folosite în tratarea diabetului sau anemiei ce conțin substanțele ”dopante din lista substanțelor periculoase aflate în lege).

Paradoxal, în viziunea ANAD, substanțele dopante se regăsesc exclusiv în sălile de fitness, pentru că legea se referă doar la acestea. Cu alte cuvinte, într-o sală de arte marțiale, dansuri sau box ANAD nu are dreptul nici să efectueze controale, nici să emită autorizări. Mulți ar putea spune că o atare situație crează o discriminare evidentă …

 

„Legea este votată abuziv, este practic nulă!”

 

Mai mulți reprezentanți ai mediului sportiv au remarcat că abuzurile din noua variantă a legii: „Nicio Agenție Anti-Doping din lume nu are atribuții în sectorul economic, de servicii, așa cum sunt sălile de fitness. Legea a fost votată abuziv, e practic nulă! Mai mult, se face discriminare între sălile comerciale de fitness și oricare altă disciplină din sportul de performanță care nu este obligată să-și trimită antrenorii la cursuri anti-doping, deși acolo practic sunt depistate cazurile de dopaj, în competițiile oficiale! Sunt șocat să aflu că inspectorii ANAD au dreptul să intre în orice încăpere din imobilul care găzduiește sala de fitness. Eu știu că inclusiv Poliția are nevoie de un mandat judecătoresc pentru asta! Ce or să facă cei de la ANAD, vor intra peste clienți în vestiare, vor lua probe de sânge și urină pe loc pentru dopaj? Este o aberație care nu știu cum a fost votată! Probabil cei mai mulți parlamentari nici nu au citit ce au votat!” a afirmat Ciprian Grosu[5], sportiv român stabilit la New York, acreditat de Federația Internațională de Culturism și Fitness (IFBB – Professional League).

Legea a fost trimisă Președintelui României, pentru promulgare. Rămâne de văzut dacă Președintele Iohanis va permite ca aceste abuzuri să fie transpuse în realitate.



[2]  Art. 8.- (1) Personalul împuternicit din cadrul Agenției Naționale Anti-Doping are dreptul să verifice dacă activitatea în sălile de culturism și/sau de fitness se desfășoară potrivit reglementărilor prezentei legi și în vederea exercitării atribuțiilor de control are acces în toate spațiile și încăperile anexe ale sălii de culturism și fitness, precum și la toate documentele necesare în vederea exercitării controlului.

 

[3] Art. 9² . ‒ (1) În vederea eliberării certificatului de funcţionare din punct de vedere al reglementărilor anti-doping, entităţile prevăzute la art. 9 alin. (1), sunt obligate să comunice Agenţiei lista cu suplimentele alimentare comercializate

 

[5] https://m.facebook.com/profile.php?id=1583806627&ref=content_filter

Share

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Copyright © NecenzuratMM.ro 2009-2021