Profesori terorizati de catre discipoli!

Scris de Thomas CSINTA. Posted in Ancheta


Luni, intre orele 10H30 - 11H00, un Profesor de Cultura si Civilizatie Franceza de 59 de ani, la Liceul International de la Lyon (LIL) a fost injunghiat de catre un elev cubanez, in varsta de 15 ani si jumatate, care urma sa promoveze anul I, pentru a fi inscris in anul II de liceu (Classe de Premiere).

Din cele relatate de Dna Brigitte Bruschini, secretarea generala a Academiei din Lyon (Franta) in subordina administrativa careia se afla LIL, reiese ca elevul apartinand unei familii cubaneze instarite, se suparase pe profesor pentru ca cel din urma, diriginte la clasa lui, nu ar fi fost de acord cu promovarea clasei de catre micutul "fidel" al lui Castro, considerand ca situatia lui scolara fiind necorespunzatoare !

 

Evenimentul fara precedent in istoria LIL, considerat o insitututie elitista, calma, ridica din nou problema integrarii strainilor in scolile multiculturale din Franta si, in special, in liceele, precum si in scolile generale, care nu rareori sint amplasate chiar in cartiere defavorizate, ale marilor metropole franceze si regiunile lor urbane.

Spitalizat de urgenta la terapie intensiva, la CHU (Spitalul Univeritar) Lyon, profesorul desi pierduse mult sange, acum este in afara oricarui pericol.

In ceea ce il priveste pe elev, la putin timp dupa comiterea faptei (tentativa de omucidere!) s-a denuntat si s-a predat singur de buna voie,  Politiei de proximitate din cartier.

Subliniem aici ca din informatiile pe care le detinem de la Dna Profesor Nicole Isler, directoarea scolii, LIL numara peste 1.700 de elevi, in forma de invatamant primara si secundara (scoala generala si liceu), de peste 40 de nationalitati, dintre care un numar considerabil de expatriati, dar si elevi din cartierul Gerland al metropolei lyoneze.

Parintii copilului, care tocmai sosisera in Franta au fost socati de eveniment si au confirmat ca acesta nu ar fi avut in trecut niciodata manifestari violente fata de cei cunoscuti si cu atat mai putin fata de profesori, cu care in ciuda unor rezultate destul de mediocre, se intelegea bine.

Cum se procedeaza in asemenea cazuri, o celula psihologica a fost instalata de urgenta in cadrul scolii, pentru intampinarea elevilor, care nedumeriti, nici nu prea intelegeau ce s-a intamplat si nici nu-l vedeau pe cubanez in stare sa comita o crima pentru faptul ca eventual profesorul sau de limba franceza si diriginte l-ar fi obligat sa dubleze (repete) anul I de liceu (Classe de Seconde)

Reactiile parintilor n-au lipsit nici ele.

Malika Belaoud, mama unei eleve premiante isi punea problema daca nu cumva este cazul sa-si retraga fata de la scoala, iar Véronique Hutin, expatriata la Londra care are patru copii scolarizati la LIL, solicita directiei cateva zile de repaus in care un psiholog specializat sa se ocupe de copii acesteia.

Nici Ministrul Educatiei Nationale, "socat si revoltat" (si el!) nu s-a lasat mai prejos, amenintand cubanezul cu sanctiuni disciplinare severe.

Si totusi, credem ca mai important ar fi, nu ca elevul sa fie sanctionat, ci sa se intelega motivul care l-a determinat sa comita un astfel de act barbar, cum incerca sa sugereze Dna Faride Hamana, presedinta FCPE (principala federatie a parintilor).

 

COMENTARIUL AUTORULUI

 

Fondat in 1992, LIL scolarizeaza exact 1.714 elevi de 48 de nationalitati (cu varsta cuprinsa intre 6 si 20 de ani) in sapte filiere lingvistice : americana, engleza, germana, spaniola, italiana, japoneza si poloneza.

In Ciclul Primar sant scolarizati 404 elevi in 16 clase si 6 filiere lingvistice (anglofona-133, spaniola-93, germana-73, italiana-47, poloneza-35, japoneza-23) in care predau 18 profesori francezi si 15 profesori straini.

In Ciclul Secundar sant scolarizati 1.310 elevi (600 in scoala generala si 710 in liceu), tot in 16 clase cu un program de 26 de ore pe saptamana (6 ore de invatamant national si 20 de ore de curs in franceza), invatamantul fiind asigurat de catre 152 de profesori si 25 de agenti tehnici.

Desi invatamantul se desfasoara in limba franceza, elevii pot studia si in limbile lor materne, majoritara fiind filiera anglofona cu 550 de elevi, peste jumatate dintre ei studiind in limbile americana sau engleza !

Lacas de cultura a unei adevarate mixitati sociale, multiculturale, rezultatele obtinute in cadrul scolii sunt cu adevarat de exceptie : la Brevetul de Colegiu (Examenul de capacitate in Romania) din 123 de candidati reusesc in medie 120, iar reusita la Examenul de Bacalaureat in medie este de 97,7%, (Serie Literara 92,8%, Serie Economie-Stiinte Sociale 100%, Serie Stiintifica 97,3%) cu mult peste media nationala (75%), iar peste 70% dintre absolventi au mentiunea (calificativul) : "Foarte Bine" !

Merita sa subliniem si faptul ca evenimentul de la LIL nu este un unicat in Franta.

In decembrie 2005 in perioada revoltelor din cartierele defavorizate ale marilor metropole franceze, la un alt liceu, Blériot d'Etampes (Essonne, Regiunea Paeriziana, coroana mare), un elev a ranit grav cu trei lovituri de cutit o profesoara in timpul recreatiei ! (A se vedea pentru detalii si articolul autorului pe aceasta tematica: „Nici Parisul nu crede in lacrimi”: http://investigatie-jurnalistica.blogspot.com/2014/02/nici-parisul-nu-crede-in-lacrimi.html)

Este si motivul pentru care consideram ca ar fi util ca profesorii din scolile cu mare mixitate sociala si multiculturale sa fie asistati de un "corp de psihologi" care sa poata interveni si gestiona rapid, respectif eficient, eventuale crize care pot aparea intre elevii si profesorii unor asemenea lacasuri de cultura !

Din investigatiile noastre reiese ca elevul cubanez ar fi avut serioase probleme familiale, care nu erau cunoscute in anturajul acestuia. 
Ca el nu s-ar fi inteles "prea bine" cu tatal sau.

Insa, nu este exclus ca degradarea relatiilor dintre tata si fiu sa se fi datorat intocmai rezultatelor scolare slabe ale elevului, cu atat mai mult cu cat in cazul elevilor expatriati, controlul parintilor, in general, lasa de dorit !

Cu alte cuvinte, nu putem stii exact daca elevul devenise mediocru la scoala pentru ca era delasat de parinti, scapat de sub controlul lor venind la LIL, sau din contra, datorita unor neintelegeri profunde care apar in perioada adolescentei intre parinti si copii, el nu prea ar mai fi avut chef de invatatura.

Un alt exemplu !

Desi in majoritatea cazurilor completele de judecata din Tribunale de Inalta Instanta nu accepta (agreaza) la proces ca "probe materiale" inregistrari audio sau video, totusi documentele pot fi inregistrate la dosar ca dovezi (probe) de culpabilitate, pentru a fi prezentate Judecatorului de Instructie, magistrat care instrumenteaza dosarul !

Si ele pot influenta evident, atat ancheta cat si Juriul care urmeaza sa ia o decizie in ceea ce priveste culpabilitatea unui invinuit in cazul in care exista si alte dovezi "complementare".

Telefonia mobila sofisticata si ultra performanta din cea de-a patra generatie, in ciuda unor reprosuri foarte controversate din partea medicilor, cum ca ea ar fi nociva organismului uman datorita undelor pe care le emite si receptioneaza, are totusi si avantaje care nu de putine ori, datorita imaginilor reale pe care sunt capabile sa le surprinda pot convinge magistratii sa-si orienteze ancheta intr-o directie nebanuita la inceput, pentru solutionarea unor probleme pe care le ridica un dosar penal de mare complexitate, si in special unul, in care exista o serie de contradictii !

Astfel, in ziua de 24 aprilie 2006, Abdoulah Welle, un elev in al doilea an de BEP (Brevet de Studii Profesionale, echivalentul Scolii Profesionale in Romania) la liceul Lavoisier din Porcheville (Yvelines, Reg. Pariziana, coroana mare), si-a agresat profesoara ei, iar prietenul lui a filmat cu telefonul sau mobil intrega scena de cosmar. (A se vedea si articolul autorului consacrat acestei problematici: "Violenta in scoli, o forma moderna de violenta": http://necenzuratmm.ro/ancheta-necenzurata/42497-violenta-in-scoli-o-forma-moderna-de-violenta.html).

In urma unei anchete locale minutioase, Politia a inaintat rezultatul ei Tibunalului de la Versailles (Reg. Pariziana, coroana mare) care a deschis lui Abdoulah Welle un dosar penal (in corectional) pentru "violenta voluntara provocand o intrerupere de activitate de mai putin de 8 zile (mai exact 5 zile !)", cu circumstante agravante pentru "agresiunea unei persoane insarcinate cu misiune publica", el lovind de mai multe ori cu scaunul in mod bestial, profesora lui in varsta de 34 de ani.

Este pentru a treia oara cand compare in fata tribunalului in acest dosar, insotit de un Oficer al Politiei Judiciare de la Versailles (COPJ), cum pe 26 iunie al anului trecut nu s-a putut judeca cazul datorita "unor dificultati de ordin procedural", iar pe 27 octombrie pentru solicitarea de catre Judecatorul de Instructie care instrumenta dosarul, a unui "complement de ancheta" !

Din cele ce am aflat, el solicitase expertize psihiatrice si medico-psihologice atat partii vatamate, care de patru luni era in concediu (fara sa cunoastem motivul !) cat si elevului agresor, care aparent parea un adolescent fara "probleme", fara un "trecut violent".

Celalat adolescent, Massire Touré, care filmase scena de agresiune, tot in varsta de 19 ani, a comparut cu alti colegi de-ai lui care asistasera si ei la scena pentru "neacordare de ajutor unei persoane aflate in pericol si prejudiciu adus vietii private".

Din declaratiile Dnei Corinna Kerfan, avocata lui Abdoulah Welle, adolescentul "martor" la agresiune nu a fost supus unei expertize medicale, insa, imaginile filmate cu telefonul sau mobil au fost difuzate in cartierul Val-Fourré la Mantes-la-Jolie (Yvelines), unul din cele mai defavorizate si cu "probleme" ale regiunii pariziene, de unde cei doi elevi sunt originari !

Mai tarziu am aflat ca imaginile au aparut si in "Le Parisien-Aujourd’hui", un cotidian national, care apare in toata Franta.

In ceea ce priveste derularea anchetei, ea a ridicat o serie de probleme, pentru ca in majoritatea cartierelor "dificile" (declarate ZUS-Zone Urbane Sensibile, a se vedea si articolul autorului: http://cufr-prpagrandesecolesfranaises.blogspot.ro/2012/11/zus-les-zones-urbaines-sensibles-en.html) ale regiunii pariziene "legea tacerii" este cea care domneste pretutindeni, in toate structurile sociale !

In sfarsit in ciuda unui "trecut fara violenta" a lui Abdoulah Welle, am descoperit ca in ianuarie anul acesta, el a mai avut un "incident" cu un sofer de autobus al RATP-ului (Regia Autonoma a Transportului Parizian: Metro-RER/Tren Urban Regional-Bus-Tramway), caruia i-ar fi tras cateva palme!

Contactat soferul, el ne-a declrat ca Abdoulah Welle este "usor dezechilibrat" psihic, adica un "instabil" emotional, care in momente mai dificile, de neprevazut, este capabil de maltratare fizica cu consecinte grave.

Ceea ce pune in evidenta din contra, agresivitatea inculpatului, care momentan se afla in arest preventiv.

Se pare insa ca Procurorul General al Republicii de la Versailles, s-a aratat si el destul de "agresiv" in pledoaria sa solicitand curtii o "pedeapsa exemplara, severa, dar justa" : 13 luni de inchisoare ferma !

In ceea ce o priveste pe D-na Corinna Kerfan, ea s-a aratat revoltata de rechizitoriul Ministerului Public, insistand lung asupra faptului ca "rolul justitiei trebuie sa fie educativ" si nu de "distrugere, de destabilizare" a unui inculpat care traieste intr-un cartier "dificil", sugrumat de somaj, de insecuritate, teatrul unor scene de violenta, trafic de stupefiante, etc.

In plus, conform rechizitoriului, Abdoulah Welle, care s-a aratat, laconic, arogant, indiferent, urma sa si indemnizeze victima pentru "daune fizice si morale" ceea ce devine imposibil in cazul unei detentii de lunga durata.

Si totusi, in fata Curtii de Judecata el a recunoscut ca a gresit si ca îi pare rau de cele intamplate, fiind gata sa indemnizeze victima!

Un element pe care il putem percepe ca "pozitiv" in acest dosar, in acelasi timp insa, si un element "favorabil" persoanelor cu un dezechilibru psihic.

El intarziind la curs s-a repezit la profesoara lui pentru ca aceasta din urma refuza sa-l primeasca la ora.

Remarcam ca din pacate cei doi adolescenti nu au fost judecati in acelasi dosar, (ceea ce ar fi fost normal si de asteptat !), celalat urmand sa fie deferit Tribunalului Corectional pe 12 iunie, iar din cele declarate de D-na Cécile Flécheux, avocata profesoarei, absenta la audienta, in iulie 2006 ea a solicitat instantei recalificarea acuzarii pentru o intrerupere de 35 de zile, ceea ce Tribunalul Corectional nu i-a aprobat.

In concluzie, Avocatul General al acuzarii, reprezentantul Ministerului Public ar trebui sa tina cont de faptul ca o persoana care comite un delict intr-un context in care discernamantul lui este pus la indoiala, indiferent de amploare, el trebuie sa beneficieze de circumstante atenuante !

 Corespondenta de la Lyon (Franta)

A se vedea pentru detalii si articolele de pe Investigatie Jurnalistica

http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/10/profesori-terorizati-de-catre-discipoli.html

http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2009/03/violenta-in-scoli-o-forma-noua-de.html

Share

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Copyright © NecenzuratMM.ro 2009-2024