O caracteristica a Europei din secolului 21 e spiritul de reconciliere. Un accent usor vizibila a istoriografiei romanesti din trecut si pina in ziua de azi e atitudinea beligeranta si negativista in felul in care e vazut poporul maghiar. Scriitorul american de origine evreiasca Robert Kaplan relateaza in cartea "Balkan Ghosts" o parte din conversatiile avute la Cluj cu intelectuali romani si reda opinia romanesca despre relatiile romano-maghiare in care acesti intelectuali afirmau:"ungurii sunt sovini". Atitudinea negativista e alimentata la toate clasele sociale romanesti de interpretari ale istoriei in care se trag concluzii eronate cum ar fi: romanii au fost iobagi crunt expoatati de aristocratia maghiara pentru ca erau romani. Acest aspect i se da un caracter eronat de subjugare nationala fara sa se aminteasca ca iobagul maghiar avea parte de exact acelas tratament ca obligatii fata de curtea nobiliara de care apartinea. Pina in secolul 19 conceptul de natiune avea o alta conotatie. Actul de unire politica a "Trei natiuni" din Transilvania (Maghiari-Secui-Germani) nu avea de-a face cu nationalitaea in termeni in care e definita azi ci cu conceptul de a fi parte din nobilime. Deci actul de unire a celor trei natiuni transilvane are actul de unitate a nobilimii din cele trei grupuri in a-si apara interesele.
O tema favorita romaneasca in a prezenta pozitia romanilor in Transilvania pare inspirata din gindirea politico-filozofica a lui JJ Rousseau pe tema "bunului si nobilului salbatic". Romanul din Transilvania a fost fiinta nevinovata si simpla pe care maghiarii au tratat-o cu cruzime, de aceea publicitatea si cultul lui Horea,Closca si Crisan sau Avram Iancu si retorica anti-maghiara din unele cintece populare romanesti. Aproape orice roman cunoaste crimele comise de armata maghiara ca represalii in Ardealul de Nord in localitatile Ip si Trasnea (243 de morti) ca exemple de intoleranta a maghiarilor, uitindu-se ca in acelas timp armata romana la Odesa a masacrat mii de civili nevinovati ca represalii, au fost omoriti circa 25000 de civili.
Este maghiarul mai bun sau mai rau decit romanul? Este un om european nici mai bun nici mai rau decit un roman european insa o diferenta e produsa de cultura la care au fost expusi cei doi. Maghiari fiind in sfera de influenta a Catolicismului au fost conectati la Universitatile din Vest si la cultura scrisa in limba latina, pina in secolul 18 orice maghiar care se considera educat putea vorbi si scrie in latina. In acest sistem al Catolicismului maghiari au dezvoltat dupa modelul occidental un regat cu aristocratie, castele, institutii culturale care a devenit o mare putere politica in evul mediu. In schimb noi romanii am fost ancorati se pare prin intermediul imperiului bulgar dupa anul 885 in Ortodoxie care a fost parte din nesansa noastra ca natiune. Iata ce scrie istoricul roman Xenopol:"Inriurirea bisericii bulgaresti asupra mintii si dezvoltarii poporului roman, care tinu aproape opt veacuri ,fu din cele mai daunatoare.....La noi slavismul,timpit,orb,si lipsit de orice idee,apasa ca un munte asupra cugetului poporului roman,fara sa-i aduca nici un folos, ingrosind mereu intunerecul care-i cuprinse mintile"
Acelasi concluzii sunt in scrierile filozofului roman Horia Patapievici in volumul "Cerul vazut prin lentila" pg.117:"Oricum am caracteriza dogmatic sau cultural deosebirile dintre catolicism si ortodoxie, eu sunt interesat numai de consecintele lor istorice. Ungurii au avut un Ev Mediu feudal glorios, noi nu;castele,cetati,orase intarite,regalitate impetuoasa,nobili,influenta administrativa si demnitate politica-au avut ungurii;noi ortodocsii,am preferat sa raminem in imprecizia si sub tutela ruralitatii...Unde la noi a fost sfiala si surdina,la unguri a fost aroganta si expansiune...Din spiritul monumental si glorios al Romei,ungurii care nu sunt latini,au mostenit mai mult decit noi,care suntem. Atunci la intemeiere ,ungurii au ales catolicism,regalitate,civilizatie urbana,feudalism;noi,cu un geniu specific,am ales ortodoxie,voevodat,civilizatie sateasca,devalmasie.Incepind din acel moment istoriile noastre au fost diferite. Astazi cind serviciile culturale romanesti vor sa recomande Romania,turistic,potentialilor vizitatori,ofac in spiritul fara de moarte al acestui "geniu" specific:"La Roumanie,pays du folklore authentique".Nimic mai mult."
Ce datoram maghiarilor
-Aducerea colonistilor germani (sasii) in sud-estul Transilvanie in cursul secolui 12 de catre regii Ungarie. Scopul colonizarii a fost eficienta economica si protectia granitei Transilvaniei fata de navalirile barbare. Populatia germana a fost un scut militar pentru ardeleni si model de inspiratie. Germanii din Brasov inspirati de Reforma tiparesc in sec 15 carti in limba romana. Si astazi ,chiar daca minoritatea germana a disparut aproape complect din Ardeal (nu din vina ungurilor), ca romani beneficiem de monumentele istorice care le-au lasat in urma,cetati bisericii fortificate care aduc sute de mii de turisti.
-Sub conducerea maghiarilor Transilvania ca stat independent a devenit in secolul 16 tara cea mai mare libertate religioasa din Europa prin actul istoric din 1568 denumit "Proclamatia dela Turda" prin care sa proclamat libertate religioasa. Ortodoxia ca religie era "tolerata" asta insemna ca nu avea privilegii dar nimeni nu era impieticat sa se inchine in bisericile de rit ortodox, nu a existat o politica de exterminare a populatiei si de darimare a locaselor de cult a celor de alta credinta cul se intimpla in acelas timp in Occident. "Transylvania was the first nation in the world......to pass laws protecting religious freedom so that within her borders no man thereafther should be persecuted for his religious opinions. This was in 1568, and was in sharp contrast to the laws and customs of the rest of Europe" Louis C. Cornish-"Transylvania the land beyond the forest" pag.12
-Printre primele scoli in care tinerii romani sunt motivati sa invete sa scrie si sa citeasca in romaneste in loc de slavona. Principesa maghiara Susana Lorantffy a avut in proiect infiintarea unui institut de invatamint in limba romana "pentru marirea lui D-zeu si pentru inaltarea natiei valahe"-Istoria bisericii din Transilvania de Stefan. Metes pag. 217.Scoala a functionat la Fagaras pe cheltuiala principesei, si a fost mijlocul prin care multi tineri au primit educatie in limba romana .
-Traducerea Noului Testament in limba romana, (Noul Testament dela Balgrad), adica Alba-Iulia. Initiativa a apartinut superintendentului reformat Stefan Geleji care intr-o circulara din 19 august 1643 noteaza:"Se va traduce Noul Testament pe romaneste din greceste, deoarece pina in momentul de fata a fost tradus numai din slavona. Am gasit un traducator roman care stie greceste...."-Istoria bisercii. Stefan Metes pag.395.
Privind la prezent
Timpul cu noi nu are rabdare. Atit noi cit si maghiarii avind natalitate negativa e doar o chestiune de timp pina vom deveni minoritari in propriile tarii, de accea batalia pe tema istoriei. e absolut irelevant azi de exemplu cine a venit primul in Transilvania: Maghiarul sau romanul. Un exemplu frumos de apropiere e "Parcul Reconcilierii" din Arad unde a fost restaurat grupul statuar "Ungaria Milenara" asezat fata in fata cu grupul statuar al "Revolutionarilor romani de la 1848".
Maghiarii ne pot sluji si ca exemplu de demnitate si curaj. In 1956 conducatorul Ungariei Imre Nagy a fost gata sa plateasca cu viata pentru ca a iubit Ungaria mai mult decit i-a fost frica de sovietici. Tot in acelas spirit premierul de azi a Ungariei Viktor Orban se comporta cu aceas demnitate in fata cerintelor discutabile exercitate de catre birocratia Uniunii Europene, dovedind ca este unul dintre putinii lideri din Europa cu coloana vertebrala. Prea multe urme ca si romani nu am lasat in istoria europeana, cit a fost vina noasta si cit au fost circumstantele e greu de precizat, sa cautam in putinul timp care ne-a mai ramas ca si natiune sa traim frumos, in armonie si dragoste cu vecinii cu care suntem impreuna de mai bine de un mileniu.