
Ordonanţa sub care se află, până săptămâna viitoare, starea de alertă, este neconstituţională, spun avocaţii. CCR a arătat încă din 6 mai că drepturile nu pot fi restrânse decât prin lege, în vreme ce hotărârea Comitetului condus de Ludovic Orban au fost impuse măsuri care afectează libertăţile.
OUG în baza căreia Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă a emis regulile din starea de alertă este neconstituţională, spun avocaţii.
Prin Decizia din 6 mai a Curţii Constituţionale s-a stabilit că actul normativ care restrânge drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea Constituţiei.
Cu toate acestea, prin modificările aduse de OUG nr. 68/2020, semnată de prim-ministrul Ludovic Orban, a fost emisă Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, prin care au fost dispuse măsuri neconstituţionale care restrâng/afectează drepturi şi libertăţi fundamentale ale cetăţenilor.
Astfel, au fost interzise protestele, organizarea de concerte sau activităţi culturale în spaţii închise; şcolile şi facultăţile rămân închise până la finalul anului şcolar/universitar; terasele rămân închise. De asemenea, a fost suspendată temporar activitatea în mall-uri cu suprafaţă mai mare de 15.000 mp şi s-a prelungit măsura suspendării zborurilor spre Austria, Belgia, Confederaţia Elveţiană, Franţa, Germania, Iran, Italia, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Regatul Ţărilor de Jos, Spania, Statele Unite ale Americii, Turcia şi Iran, şi din aceste ţări către România pentru toate aeroporturile din România, pentru o perioadă de 14 zile, începând de vineri. Totodată, s-a instituit, prin ordin al comandantului acţiunii, măsura carantinării unor clădiri, zone, localităţi la solicitarea comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, pe baza analizelor realizate de către direcţiile de sănătate publică şi s-a instituit interdicţia deplasării persoanelor în afara localităţii/zonei metropolitane cu anumite excepţii.